ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤΟΝ ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΘΕΟ. ΑΥΤΩ Η ΔΟΞΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΑΣ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ. ΑΜΗΝ

Πέμπτη 1 Μαΐου 2008

Ἀπάντηση σέ ἐδάφια πού χρησιμοποιοῦν οἱ Μονοφυσίτες γιά τήν ἐνανθρώπιση τοῦ Χριστοῦ

Περί 2 φύσεων μέρος 3ο

Διάφοροι αρετικοί μέ Μονοφυσιτικές τάσεις, προσπαθον νά στηρίξουν τίς πόψεις τους σέ κάποια δάφια τς γίας Γραφς, τά ποία διαστρεβλώνουν, λλοιώνοντας τό νόημά τους. Τέτοια δάφια θά δομε δῶ, τά ποα χρησιμοποιον γιά νά πον τι Χριστός δέν ταν Θεάνθρωπος, λλά μόνο νθρωπος στή γῆ. ς δομε τά βασικά δάφια πού χρησιμοποιον.

1. ννοια τς κένωσης

Φιλιππισίους 2/β: 5-8: "5 τοτο γάρ φρονείσθω ν μίν καί ν Χριστ ησοῦ, 6 ς ν μορφ Θεο πάρχων οχ ρπαγμόν γήσατο τό εναι σα Θεω, 7 λλ' αυτόν κένωσε μορφήν δούλου λαβν, ν μοιώματι νθρώπων γενόμενος, 8 καί σχήματι ερεθες ς νθρωπος ταπείνωσεν αυτόν γενόμενος πήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ σταυροῦ".

σχυρισμός τους γιά τό δάφιο ατό, στηρίζεται στή λέξη: "κένωσις". Λένε: "κένωσε τόν αυτό Του πό τή Θεϊκή του παρξη, ρα στή γ μεινε μόνο νθρωπος".

Ατός σχυρισμός βέβαια εναι ντελς αθαίρετος καί παράλογος. Καί ατό γιά τούς ξς βασικούς λόγους:

1. ς Θεός πού εναι Υός, δηλαδή κτιστος, εναι καί ναλλοίωτος, μία καί χρόνος δέν μετράει γιά τόν Θεό. Καί ς ναλλοίωτος, δέν εναι δυνατόν νά πάψει νά εναι Θεός σέ ποιαδήποτε περίοδο χρόνου.

2. σχυρισμός τι κένωσε τόν αυτό του πό τή Θεϊκή του παρξη, εναι αθαίρετος καί ναπόδεικτος.

3. ταν λέμε: "δειάζω τό ποτήρι", δέν παύει ποτέ ατό νά εναι ποτήρι. πλς δειάζει πό τό περιεχόμενό του, δηλαδή πό τό τυχόν γρό πού περιέχει. μοίως καί Θεός Υός, κένωσε τόν αυτό του πό τή δόξα Του, καί χι πό τή Θεότητά Του. διος δέ, παρέμεινε παντοδύναμος Θεός καί ναλλοίωτος. Ατό σημαίνει, τι φόσον ναφερόμαστε σέ χρόνο, μέ τό ρμα "κένωσε" πού εναι στόν όριστο, μιλμε γιά κατάσταση ΕΝ ΧΡΟΝΩ, κάτι πού μέ τή σειρά το σημαίνει τι ναφορά τς κένωσης, πευθύνεται στήν νθρώπινη μόνο φύση το Χριστοῦ, πού εναι ν χρόν καί τρεπτή.

4. δια γία Γραφή, ποδεικνύει μία τέτοια σέβεια "κένωσης τς θεότητας" σφαλμένη, καθώς σαφέστατά μας πληροφορε γιά τό κριβς ντίθετο: "19 τι ν ατ εδόκησε πν τό πλήρωμα κατοικσαι 20 καί δι' ατο ποκαταλλάξαι τά πάντα ες ατόν, ερηνοποιήσας διά το αματος το σταυρο ατοῦ, δι' ατο ετε τά πί τς γς ετε τά ν τοίς ορανοίς" (Κολοσσαες 1/ἅ: 19,20). Ποιό εναι τό "πλήρωμα", τό ποο εδόκησε νά κατοικήσει στόν Χριστό, στε μέ τή σταυρική Του θυσία νά συμφιλιώσει τά πάντα; Μς τό λέει Παλος στό πόμενο κεφάλαιο: "τι ν ατ κατοικε πν τό πλήρωμα τς θεότητος σωματικς" (Κολοσσαες 2/β: 9).

γία Γραφή εναι ξεκάθαρη. χι μόνο Χριστός δέν ταν "κενός" πό τή Θεότητά Του, λλά σέ ατόν κατοικε πάντα, ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΗΤΑΣ μέσα σέ σμα. Μόνο πό τή δόξα Το κενώθηκε, σο ζησε μέ τιμία ς νθρωπος.

5. πίσης, χουμε δη δείξει μέ 10 διαφορετικούς τρόπους, τι Χριστός κτός πό νθρωπος, ταν ΚΑΙ ΘΕΟΣ στή γῆ.

πιλεγόμενα: Τέλος, καθώς σχολούμαστε μέ τό δάφιο ατό, εναι εκαιρία νά τονίσουμε τι βάσει ατο το δαφίου, Χριστός πρχε "ν μορφ Θεοῦ". Δηλαδή, ταν Θεός. Δέν ταν να κατώτερο πό τόν Θεό "θεοειδές" ν, πως τό κατανοον ο ριανιστές. Γιατί πως τό: "μορφή δούλου λαβν", σημαίνει τι γινε κατ' οσίαν νθρωπος, καί χι πλς φαινομενικά, μοίως καί τό: "ν μορφ Θεο πάρχων", σημαίνει τι ταν κατ' οσίαν Θεός, καί χι "θεοειδής".

λλωστε, σαφής δήλωση το δαφίου, τι ταν "σος μέ τόν Θεό", εναι ρκετή γιά νά δείξει τι ταν σος μέ Ατόν, καί ς πρός τήν παντοδυναμία καί τήν τρεψία, στε νά μήν πάρχει "καιρός" πού νά λείπει πό τήν χρονη Θεϊκή Του κατάσταση.

Περισσότερη μως νάλυση γιά τό θέμα τς ΙΣΟΤΗΤΑΣ το Χριστο μέ τόν Πατέρα, μέ βάση ατό τό δάφιο, χουμε δη ναλύσει σέ λλη σχετική μελέτη.

2. δάφια ποτιθέμενης κατωτερότητας

νας δεύτερος τρόπος πού προσπαθον ο Μονοφυσίτες νά ποδείξουν, τι Χριστός ταν μόνο νθρωπος στή γῆ, εναι διάφορα δάφια πού παρουσιάζουν τόν Χριστό νά λέει τι πακούει στόν Πατέρα Του, νά λέει τι κάνει ὅ,τι το πε Πατέρας Του, νά λέει τι Πατέρας τόν στειλε, τι Πατέρας εναι κεφαλή το Υοῦ, κλπ.

Δέν χρειάζεται νά παραθέσουμε ατά τά δάφια, γιατί εναι πάρα πολλά καί πασίγνωστα. Τό ζήτημα μως εναι τι Χριστός ταν ΥΙΟΣ το Θεοῦ. Καί ς Υός, χει τήν χρονη γέννησή Του πό τόν Πατέρα. Καί πό τόν Πατέρα χει λάβει σα χει καί κάνει, πως κάθε νθρώπινος γιός πό τόν Πατέρα του.

Μήπως λοιπόν, νας γιός πο πακούει στόν πατέρα Του, εναι κατώτερος ς νθρωπος; Εναι λιγότερο νθρωπος, κάποιος πο πακούει σέ κάποιον συνάνθρωπό του; Γιατί δηλαδή πρέπει νά εναι κατώτερος Υός;

ν στείλω τόν γιό μου ναν φίλο μου, κόμα καί τόν γονιό μου νά μο κάνει μία ργασία, σημαίνει τι εναι κατώτερός μου; Σημαίνει τι εναι λιγότερο νθρωπος;

Τά μωρά πο χουν λάβει σα χουν πό τούς γονες τους, εναι λιγότερο νθρωποι πό τούς γονες τους;

Καί σον φορ τό θέμα τς "κεφαλς", ατό πού λέει γία Γραφή γιά τόν Πατέρα καί τόν Υό, τό λέει καί γιά τούς νδρες καί τίς γυνακες! Λέει γία Γραφή: "Θέλω δέ μς εδέναι τι παντός νδρός κεφαλή Χριστός στι, κεφαλή δέ γυναικός νήρ, κεφαλή δέ Χριστο Θεός" (΄ Κορινθίους 11/α: 3). Δηλαδή, πειδή νδρας εναι κεφαλή τς γυναίκας, σημαίνει τι εναι περισσότερο νθρωπος πό τή γυναίκα του; Γιατί θά πρεπε νά εναι Χριστός "λιγότερο" Θεός πό τόν Πατέρα Του, πειδή χει κεφαλή τόν Πατέρα Του;

Νομίζουμε τι δέν χρειάζεται νά πομε περισσότερα π' ατοῦ, γιατί εναι δη μφανές τό λογικό λάθος τν Μονοφυσιτν στό ζήτημα ατό.

2. Σέ τί εναι μεγαλύτερος Πατέρας πό τόν Υό;

Βεβαίως πάρχει καί να δάφιο, πού μιλάει σαφέστατα γιά "κατωτερότητα" το Υο πό τόν Πατέρα. Καί ατό προσπαθον νά τό κμεταλλευθον ο ριανιστές καί ο Μονοφυσίτες. Ατό τό δάφιο εναι τό ωάννης 14/δ: 28:

" πατήρ μου μείζων μου στι". Δηλαδή επε Χριστός: " Πατέρας μου εναι μεγαλύτερός μου".

Σέ ΤΙ μως ταν μεγαλύτερος πό τόν Υό; Ατό δέν μς τό ναφέρει. Καί δῶ, ο διάφοροι αρετικοί ρχίζουν νά φαντάζονται τόν Χριστό ς μικρότερη θεότητα, καί μέ λλειψη παντοδυναμίας. Κάτι πού φυσικά τους δηγε στόν Πολυθεϊσμό, μία καί ποδέχονται περισσότερούς του νός Θεούς, νώτερους καί κατώτερους.

μως τό δάφιο χει συγκεκριμένη μόνο φαρμογή. Θεός Λόγος εναι Υός το Θεοῦ. Καί ς Υός, χει τήν ατία Του στόν Πατέρα. ΜΟΝΟ ΣΕ ΑΥΤΟ εναι μεγαλύτερός Του Πατέρας. Μόνο στήν ατία. Σέ λα τά λλα, εναι Παντοδύναμος καί ναρχος πως Πατέρας. Καί πάρχει πό τότε πού πάρχει Πατέρας, πως τό φς το λιου πάρχει πό τότε πού πάρχει λιος. Καί εναι καί Ατός Θεός, πως τό φς το λιου εναι καί ατό μέρος το λιου, καί πως Λόγος, εναι καί ατός μέρος το Νο πού τόν γεννάει.

Ατό λοιπόν τό δάφιο, δέν χει σχέση μέ τήν νθρώπινη φύση το Χριστοῦ, λλά μέ τή Θεϊκή του φύση, καί ατό φαίνεται πό τό τι κε κριβς, ποκαλε τόν Θεό "Πατήρ μου", δηλαδή μιλάει κε ς Θεός. ς Θεός πού χει τήν ατία του στόν Πατέρα, γιατί μία εναι ρχή στή Θεότητα, Πατήρ. Καί φο δέν χει σχέση μέ τήν νθρώπινη φύση το Χριστοῦ, δέν μπορε νά χρησιμοποιηθε οτε ς πιχείρημα γιά τό ν στή γ ταν νθρωπος Θεάνθρωπος. μως γιά τό θέμα ατό τς σχέσης τν ποστάσεων στή Θεότητα, χουμε κάνει νάλυση σέ λλο σχετικό θέμα.

3. Εναι Υός Παντογνώστης;

Λένε ο αρετικοί: "ν Χριστός ταν καί Θεός, θά τά ξερε λα ς παντογνώστης. μως Χριστός δέν ταν". Καί ς πόδειξη σέ ατό, φέρνουν δάφια πως τό: ωάννης 15/έ: 15: "πάντα κουσα παρά το πατρός μου γνώρισα μίν". Λένε λοιπόν, τι ν ταν Παντογνώστης, δέν θά χρειαζόταν νά "κούσει" κάτι γιά νά τό πεῖ, λλά θά τό γνώριζε.

Παρόμοιο δάφιο, εναι καί τό Μάρκος 13/γ: 32: "Περί δέ τς μέρας κείνης τς ρας οδείς οδεν, οδέ ο γγελοι ν ορανῳ, οδέ υός, ε μή πατήρ". δ σαφέστατα ναφέρεται Υός νά μή γνωρίζει.

μως καί δ δέν χουν καταλάβει βασικά πράγματα.

Χριστός, καί ς Θεός, κ το Πατρός λαβε χρόνως τήν Παντογνωσία του, μία καί τά πάντα στή Θεότητα κ το Πατρός πηγάζουν. Καί κάθε νθρώπινος γιός, κ το πατρός του καί τς μητρός το λαμβάνει λα σα χει ς νθρωπος. λλά δέν εναι λιγότερο νθρωπος πό τόν πατέρα του καί τή μητέρα του.

Πολύ δέ περισσότερο Χριστός, πού στή γ δέν ταν μόνο Θεός, λλά εχε λάβει καί τήν νθρώπινη φύση. Καί πως μπορομε νά καταλάβουμε, νθρώπινη φύση ς πεπερασμένη, δέν μπορε νά κατέχει τήν πειρη γνώση τς Θεϊκς. νθρώπινη φύση λοιπόν το Χριστοῦ, κάθε φορά γνώριζε καί λεγε, λα σα Τριαδική Θεότητα θελε νά γνωρίζει καί νά λέει. Γι' ατό νθρώπινη φύση το Χριστο δέν ταν παντογνώστης. Ατό μως δέν σήμαινε τι δέν ταν νωμένη μέ τή Θεϊκή. γιατί Θεϊκή φύση το Υο δινε στήν νθρώπινη κάθε φορά λα σα χρειαζόταν νά γνωρίζει ν χρόνῳ. χι μως λα. Καί ατό εναι σύμφωνο μέ τά λόγια τν μαθητν Του, στό ωάννης 16/ς: 30: "νν οδαμεν τι οδας πάντα καί ο χρείαν χεις να τίς σέ ρωτᾶ. ν τούτ πιστεύομεν τι πό Θεο ξλθες". "Γνωρίσαμε, τι τά γνωρίζεις λα!" λένε ο μαθητές στόν Χριστό. λλά πηγή ατς τς παντογνωσίας Του, ταν πάντοτε Πατέρας.

ρα, οτε ατο το τύπου τά δάφια δέν ποτελον πόδειξη τι Χριστός εχε μόνο μία φύση. ποτελον πόδειξη, τι νθρώπινη φύση Του, ξερε κάθε φορά σα θελε νά ξέρει Θεϊκή.

4. χει Θεός Θεό;

Τό πόμενο σχετικό δάφιο πο χρησιμοποιον ο μονοφυσίτες, εναι τό Ματθαος 27/κζ: 46: "περί δέ τήν νάτην ραν νεβόησεν ησος φωνή μεγάλη λέγων· λί λί, λιμά σαβαχθανί; τούτ’ στι, Θεέ μου Θεέ μου, νατί μέ γκατέλιπες;".

Λένε λοιπόν, τι Χριστός δῶ, φο ποκαλε τόν Θεό "Θεό του", δέν μπορε νά εχε τή Θεϊκή φύση, γιατί διαφορετικά ποιόν θά ποκαλοσε Θεό;

Φυσικά καί δῶ, δέν θέλουν νά καταλάβουν, τι Χριστός ταν καί Θεός λλά ΚΑΙ νθρωπος. Καί πότε μιλοσε ς Θεός, καί πότε ς νθρωπος. Τά λόγια ατά λοιπόν, τά λεγε νθρώπινη φύση το Χριστοῦ. Γιατί νθρώπινη φύση Το νιωσε τή Θεοεγκατάλειψη, καθώς μόνο νθρώπινη φύση Το μποροσε νά πεθάνει στό σταυρό. νιωσε Χριστός κε σκέτος νθρωπος νά πεθαίνει, χωρίς νά νιώθει τή στιγμή κείνη τή Θεϊκή Του φύση. Καί νθρώπινη φύση, γκατελειμένη στό θάνατο φώναξε πρός τόν Τριαδικό Θεό τά λόγια ατά.

Τό τι Χριστός μετά τήν νανθρώπισή Του εναι καί Θεός καί νθρωπος, τό βλέπουμε σαφέστατα στά λόγια πού επε: "ναβαίνω πρός τόν πατέρα μου καί πατέρα μν, καί Θεόν μου καί Θεόν μν" (ωάννης 20/κ: 17). δ βλέπουμε νά μιλάει ταυτόχρονα γιά λογαριασμό καί τν δυό φύσεών Του. ποκαλε μέ τή Θεϊκή Του φύση τόν Θεό: "Πατέρα Του", δείχνοντας τή Θεότητά Του, καί μέ τήν νθρώπινη, τόν Πατέρα "Θεό Του", δείχνοντας τήν νθρωπότητά του. Καί κριβς γι' ατό, πειδή δέν εναι σάν λους μς, σκέτος νθρωπος, ξεχωρίζει τόν αυτό Του πό λους μας, καί δέν τόν λέει οτε "Πατέρα ΜΑΣ", οτε "Θεό ΜΑΣ". λλά λέει: "Θεό ΜΟΥ καί Θεό ΣΑΣ", καί "Πατέρα ΜΟΥ, καί Πατέρα ΣΑΣ". Γιατί μέ διαφορετικό τρόπο εναι Θεός μας καί Θεός Του, καί μέ διαφορετικό τρόπο εναι Πατέρας μας, καί Πατέρας Του. Γι' ατόν, εναι μόνο γιά τή μία

Το φύση Θεός. Γιά τήν νθρώπινη. Γιά μς εναι γιά λη μας τήν παρξη. Καί ν γι' ατόν εναι κατά φύσιν Πατέρας τς Θεϊκς Του φύσης, γιά μς εναι μόνο ξ' υοθεσίας Πατέρας μας.

Γι' ατό παρά τό τι ταν νθρωπος στή γῆ, επε: "άν γάρ μή πιστεύσητε τι γώ εμι, ποθανεσθε ν ταίς μαρτίαις μν" (ωάννης 8/ἡ: 24). Καί "επεν ον ατοίς ησος· ταν ψώσητε τόν υόν το νθρώπου, τότε γνώσεσθε τι γώ εμι, καί π' μαυτο ποι οδέν, λλά καθώς δίδαξε μέ πατήρ μου, τατα λαλῶ" (ωάννης 8/ἡ: 28).

"γώ εμαι", τσι σκέτο, χωρίς νά ξηγε "ποιός εναι". Ατή εναι φράση πού στήν Παλαιά Διαθήκη λέει μόνο Γιαχβέ Θεός! Σέ νεστώτα χρόνο, γιά νά δείξει τό αώνιο παρών τς χρονης κατάστασης το Θεοῦ. Ο ουδαοι λοιπόν πο δέν μπροσαν νά διανοηθον τι Χριστός νομάζει τόν αυτό Το Γιαχβέ, «λεγον ον ατῶ: "Σύ τίς εἰ;"» δηλαδή: "σύ ποιός εσαι;" (ωάννης 8/ἡ: 25).

Ναί, σαφέστατα ταν Θεάνθρωπος!

5. νθρωπος Χριστός ησος

Εδικά μέ ατό τό δάφιο, ο Μονοφυσίτες πού τό χρησιμοποιον, κάνουν τεράστια λογικά λματα καί γκάφες. Εναι τό δάφιο ΄ Τιμόθεον 2/β: 5: "ες γάρ Θεός, ες καί μεσίτης Θεο καί νθρώπων, νθρωπος Χριστός ησος".

Λένε λοιπόν: "ρίστε! Δέν λέει: "Θεάνθρωπος", λέει "νθρωπος"! ρα Χριστός ταν σκέτο νθρωπος".

Προσέξτε μως πόσο πλαννται, καί πόσο πρόχειροι εναι στίς ρμηνεες τους:

1. Τό νά εναι νθρωπος, δέν ποκλείει τό νά εναι καί Θεός. Τό δάφιο πουθενά δέν λέει τι ταν "μόνο" νθρωπος.

2. Τό δάφιο ατό, ναφέρεται στόν Μεσίτη Χριστό, ποος ΕΙΝΑΙ μεσίτης ες τό διηνεκές. Καί ταν καί τότε πού επώθηκαν ατά τά λόγια, δηλαδή πολλά χρόνια μετά τή σταύρωση καί τήν νάσταση το Χριστοῦ. Ατό σημαίνει, τι τόν ναφέρει "νθρωπο" καί μετά τήν νάστασή Του, κάτι πού πολλές μάδες Μονοφυσιτν, πως ο Ρωσσελιστές, θεωρον νήκουστο. Γιατί πιστεύουν τι Χριστός μετά τήν νάστασή Του, παψε νά εναι νθρωπος. μως δ τόν ναφέρει ς "νθρωπο", τόσα χρόνια μετά τήν νάστασή Του!

3. Τό δάφιο στήν πραγματικότητα, δέν λέει τι λλος εναι Θεός, καί λλος μεσίτης Χριστός. λλά λέει τι ΑΥΤΟΣ Ο ΙΔΙΟΣ Χριστός ησος, εναι ς Θεός, ες καί μεσίτης". Θεός κατά τήν οράνια φύση Του, καί μεσίτης ς νθρωπος. Θεός εναι καί μεσίτης, κατά τή δεύτερη, νθρώπινη φύση Του. Ατό λέει τό δάφιο.

6. Δεύτερος δάμ

Μς λένε μία μερίδα Μονοφυσιτν, τι Χριστός, ς Δεύτερος δάμ (΄ Κορινθίους 15/έ: 45-47), πρεπε νά εναι πλός νθρωπος, καί χι Θεάνθρωπος, γιά νά "πληρώσει" λύτρο ντί γιά τόν Πρτο δάμ, καί νά μπορέσει τσι μέ τή Θυσία Του νά λευθερώσει τούς νθρώπους πό τό θάνατο.

Φυσικά μία τέτοια αρετική ποψη περί το ντιλύτρου, εναι ντελς σχετη μέ τήν πραγματικότητα, καί τά τοπήματα ατς τς Αγουστίνιας θεωρίας, τά χουμε δείξει σέ λλο εδικό ρθρο.

Στήν πραγματικότητα, μόνο ς Θεάνθρωπος θά μποροσε Χριστός νά νώσει πάλι τόν νθρωπο μέ τόν Θεό καί νά τόν σώσει. πρεπε νά εναι Θεάνθρωπος, τσι στε νθρωπος πού θά νωθε μαζί Του ν τή κκλησία Του, νά εναι νωμένος καί μέ τήν ρχική Του Θεϊκή φύση, καί νά μετέχει στή Θεία ζωή. Γιατί "πολύτρωση" σημαίνει πελευθέρωση, καί χι "πληρωμή σου ντιτίμου". Χριστός δέν δωσε "κριβς ση πληρωμή μέ τόν δάμ". δωσε πολύ περισσότερα, καί τσι γινε Δεύτερος δάμ, δηλαδή δεύτερος πνευματικός γενάρχης τς νθρωπότητας. Γιατί "που περίσευσε μαρτία, πέρ-περίσευσε Χάρις" (Ρωμαίους 5/ἔ: 20).

Φυσικά ο Μονοφυσίτες, χρησιμοποιον καί δάφια, γιά νά δείξουν τι Χριστός μετά τήν νάστασή Του εχε μόνο μία φύση καί πάλι, τή Θεϊκή (πως κι ν τήν ντιλαμβάνεται κάθε αρετική μάδα). Ατό μως εναι τό θέμα μίας λλης μελέτης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: